A vásárlói típus ismerete azért fontos a pénztárcád szempontjából, mert így sokkal jobban fel tudod mérni a határaidat, a képességeidet és a gondolkodásmódodat – és nem utólag csodálkozol azon, hogy bár tudod, hogy nem így akartál pénzt költeni, mégis mi a kakukkfüttyért nem vagy képes tartani Magad az elhatározásodhoz… Megmondom.
A vásárlói típus ismeretének fontosságáról írtam már a cikksorozat első részében is, de olyan fontos, hogy megismétlem:
a pénz az az ember alkotta tárgy, amelyhez heves, mély érzelmek, és velük egész értékrendek, hitrendszerek kötődnek. Ez az oka annak, hogy a pénz, illetve valamilyen pénzhez kötődő tevékenység, mint pl. a vásárlás kapcsán egy komplett személyiségtérképet lehet megrajzolni Rólad. Ha ismered a pénzügyi személyiségedet, és ezen belül a vásárlói típusodat, akkor újabb lépést tettél afelé, hogy Magadat is megismerd – és tudd azt is, hogy min akarsz majd változtatni. (Sokszor még a hogyanra is támad ennek révén ötleted.)
Legutóbb az életvitelszerűen vásárló típusát néztük meg, de már akkor jeleztem, hogy ez nem ugyanaz, mint az érzelmi vásárló. Az életvitelszerűen vásárló inkább pótcselekvésként tölti ki a mindennapjait a vásárlással (jobbat nem tud kitalálni), az érzelmi vásárló viszont – mint a neve is mutatja – valamilyen érzelem kapcsán vásárol.
És a legtöbb érzelmi vásárló esetében ez az érzelem nem más, mint
a vigasz.
Ha Te is érzelmi vásárló vagy, akkor a következők jellemeznek többnyire:
Otthon aztán rájössz, hogy
Az impulzusvásárló az érzelmi vásárló egy altípusa, szinte minden jellemzőt mutat, amit az érzelmi vásárló is. A különbség alapvetően csak annyi, hogy ha impulzusvásárló vagy, akkor nem a vigasz miatt vásárolsz, hanem egy bizonyos inger váltja ki Nálad a gyors, hirtelen vásárlási döntést. Az egyik ilyen nyomógomb lehet pl., ha azt hallod, hogy “Mert megérdemlem!” (Nem véletlenül operál sok reklám ezzel, vagy ehhez kísértetiesen hasonló szöveggel.) Te ebben az esetben leginkább a kisebbrendűségi érzésedet próbálod ellensúlyozni azzal, hogy megvásárolsz olyasmit is,
Ebben az esetben megjutalmazod Magad ezekkel a tárgyakkal, hogy legalább a külsőségek meglegyenek ahhoz, hogy olyan lehess, mint azok, akikhez csatlakozni szeretnél.
Van még egy vásárlói típus, akinek sokat számít a státuszszimbólumok megvásárlása, bár ennek egészen más gondolkodásmódbeli és lelki háttere lehet. Ez pedig a márkatudatos vásárló.
A márkatudatos vásárló foggal-körömmel ragaszkodik egy bizonyos típushoz, márkához. Ennek oka többféle lehet:
Ők azok a vásárlók, akik közül kikerülnek a trendkövetők is: az adott márka legújabb típusaiból mindig ők vásárolnak először – legyen az bármilyen drága, erre inkább spórolnak, és ők azok is, akik képesek az új típus megjelenésének napja előtt már a kijelölt üzletek előtt sátrat verni, nehogy lemaradjanak a “Naaaaagy bevezetésről”.
Ha még semmiben, akkor sebaj, jövő héten mutatok még más vásárlói típusokat is. 🙂
Csók & csoki!
🙂 Csilla 🙂
Fotó: pixabay.com/aleksandra85foto és pixabay.com/pixel2013