A vásárlói típus ismerete azért fontos a pénztárcád szempontjából, mert így sokkal jobban fel tudod mérni a határaidat, a képességeidet és a gondolkodásmódodat – és nem utólag csodálkozol azon, hogy bár tudod, hogy nem így akartál pénzt költeni, mégis mi a kakukkfüttyért nem vagy képes tartani Magad az elhatározásodhoz… Megmondom.
Te milyen vásárlói típus vagy? – Miért fontos a vásárlói típus ismerete?
A vásárlói típus ismeretének fontosságáról írtam már a cikksorozat első részében is, de olyan fontos, hogy megismétlem:
a pénz az az ember alkotta tárgy, amelyhez heves, mély érzelmek, és velük egész értékrendek, hitrendszerek kötődnek. Ez az oka annak, hogy a pénz, illetve valamilyen pénzhez kötődő tevékenység, mint pl. a vásárlás kapcsán egy komplett személyiségtérképet lehet megrajzolni Rólad. Ha ismered a pénzügyi személyiségedet, és ezen belül a vásárlói típusodat, akkor újabb lépést tettél afelé, hogy Magadat is megismerd – és tudd azt is, hogy min akarsz majd változtatni. (Sokszor még a hogyanra is támad ennek révén ötleted.)
Te milyen vásárlói típus vagy? – Az érzelmi vásárló
Legutóbb az életvitelszerűen vásárló típusát néztük meg, de már akkor jeleztem, hogy ez nem ugyanaz, mint az érzelmi vásárló. Az életvitelszerűen vásárló inkább pótcselekvésként tölti ki a mindennapjait a vásárlással (jobbat nem tud kitalálni), az érzelmi vásárló viszont – mint a neve is mutatja – valamilyen érzelem kapcsán vásárol.
És a legtöbb érzelmi vásárló esetében ez az érzelem nem más, mint
a vigasz.
Ha Te is érzelmi vásárló vagy, akkor a következők jellemeznek többnyire:
- ha valamilyen oknál fogva éppen rossz passzban vagy, akkor szívesen vigasztalod Magad egy kis bevásárló turnéval
- a vásárlás örömérzést okoz Neked – ezért is alkalmas arra, hogy vigaszt nyújtson Neked, feldobjon.
- egy idő után ehhez hozzászoksz, és rendszeresen alkalmazod ezt az eljárást feszültségoldásra is – ez nem véletlen. Mivel vásárlás közben ugyanúgy felszabadulnak Benned az “örömhormonok”, mint egy drogfogyasztónál, egy idő után biológiai értelemben függővé válsz – ezért a folyamatos örömérzést keresve nyakra-főre kezdesz vásárolgatni.
- ez a “repülés” azonban legtöbbször csak addig tart, amíg haza nem érsz a sok szerzeménnyel…
Otthon aztán rájössz, hogy
- Úristen, de baromi sokat költöttél, most hogy jössz ki a pénzedből a következő fizuig???
- Már megint vettél egy ugyanolyan piros blúzt, magassarkú cipőt, vagy éppen testhez álló farmert, amiből egyébként már legalább nyolc áll a szekrényedben (és szinte még egyiket sem hordtad…)
- És már jön is a lelkiismeretfurdalás, vele a rossz érzés, amit sürgősen csillapítani kell egy kis vásárlás okozta örömmel… (Kör bezárult.)
Az impulzusvásárló az érzelmi vásárló egy altípusa, szinte minden jellemzőt mutat, amit az érzelmi vásárló is. A különbség alapvetően csak annyi, hogy ha impulzusvásárló vagy, akkor nem a vigasz miatt vásárolsz, hanem egy bizonyos inger váltja ki Nálad a gyors, hirtelen vásárlási döntést. Az egyik ilyen nyomógomb lehet pl., ha azt hallod, hogy “Mert megérdemlem!” (Nem véletlenül operál sok reklám ezzel, vagy ehhez kísértetiesen hasonló szöveggel.) Te ebben az esetben leginkább a kisebbrendűségi érzésedet próbálod ellensúlyozni azzal, hogy megvásárolsz olyasmit is,
- amire nincs is igazán szükséged
- ami meghaladja a jelenlegi anyagi lehetőségeidet
- ami státuszszimbólum, de igazából semmit nem tud hozzátenni az életed minőségéhez
Ebben az esetben megjutalmazod Magad ezekkel a tárgyakkal, hogy legalább a külsőségek meglegyenek ahhoz, hogy olyan lehess, mint azok, akikhez csatlakozni szeretnél.
Te milyen vásárlói típus vagy? – A márkatudatos vásárló
Van még egy vásárlói típus, akinek sokat számít a státuszszimbólumok megvásárlása, bár ennek egészen más gondolkodásmódbeli és lelki háttere lehet. Ez pedig a márkatudatos vásárló.
A márkatudatos vásárló foggal-körömmel ragaszkodik egy bizonyos típushoz, márkához. Ennek oka többféle lehet:
- sznobizmus – a sznob eredetileg a “sine nobilitate”, azaz a “nemesség nélkül” kifejezésből származik, és azokat jelölte, akik nemesi származás, rang nélkül is úgy igyekeztek élni, olyan színvonalon próbáltak létezni, különösen megjelenésükben, mintha évszázadok óta nemesek lennének. A sznobizmus azóta is a “látsszunk többnek, mint akik vagyunk” jelenség fedőneve. 🙂
- márkahűség – a korábbi jó tapasztalatok miatt. Ismertem egy német úriembert, akinek az első autója egy bizonyos francia(!) márka volt (még a hatvanas években). Mivel az autó nagyon bevált, lényegében mindent kibírt, szinte soha nem hibásodott meg, így a jóember egész életében következetesen ennek a márkának az típusaiból választott, valahányszor új autót vett. Igazi márkahű vásárló volt.
- ízlés – bizonyos márkák egy bizonyos ízlésvilágú fogyasztó igényeit elégítik ki, így nem csoda, ha ezen ízlésű vásárlók ragaszkodnak a bevált márkához.
Ők azok a vásárlók, akik közül kikerülnek a trendkövetők is: az adott márka legújabb típusaiból mindig ők vásárolnak először – legyen az bármilyen drága, erre inkább spórolnak, és ők azok is, akik képesek az új típus megjelenésének napja előtt már a kijelölt üzletek előtt sátrat verni, nehogy lemaradjanak a “Naaaaagy bevezetésről”.
Te milyen vásárlói típus vagy? – Miben ismertél Magadra?
Ha még semmiben, akkor sebaj, jövő héten mutatok még más vásárlói típusokat is. 🙂
Csók & csoki!
🙂 Csilla 🙂
Fotó: pixabay.com/aleksandra85foto és pixabay.com/pixel2013
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: