Nő - mindenféleképpen

Te milyen vásárlói típus vagy? – Az életvitelszerű vásárló

Vásárlói típus és önismeret… hogy kerül ez a két kifejezés egy mondatba? Ismerd meg önmagad! – ez állt Delphoi-ban, az Apollónak szentelt jósda homlokzatán is évezredekkel ezelőtt, és akkor sem árt ezt szem előtt tartani, ha az érdekel, melyik vásárlói típus a Tiéd. Márpedig ez így karácsony előtt hasznos tud lenni.

 

 

Te milyen vásárlói típus vagy?

 

A pénz az egyetlen ember alkotta tárgy, amelyhez hihetetlenül erős érzelmek, és egyénenként eltérő, de annál szilárdabb értékrendek kapcsolódnak. Ez a tény magyarázza azt, hogy a pénzhez fűződő viszonyunk, hozzáállásunk alapján beleláthatunk a személyiségünk mélyebb rétegeibe. Nem véletlen, hogy megtanulni bánni a pénzzel felér egy önismereti úttal: változtatni kell a hiedelmeken, az attitűdön, a szokásokon.

 

Ugyanez igaz a pénzkezelés egyik leghétköznapibb területére, a vásárlásra. A vásárlás is része a pénzzel való bánásmódnak, a pénzkezelésnek. Vagyis roppant árulkodó lehet arról, hogy a pénzzel kapcsolatban (is) mi lakik Benned valójában.

 

A pénzügyi coach (köz)beszól:

Korábban már írtam arról, hogy főleg nagyobb alkalmak, pl. karácsony előtt miért ne bízz pénzt a Benned lakó ősasszonyra, azaz miért vásárolj tudatosan, és hogyan ismerd fel, amikor ősi, evolúciós pszichológiai nyomógombjaid nyomogatásával akarnak rávenni arra, hogy még mélyebben nyúlj a pénztárcádba.

 

Te milyen vásárlói típus vagy?- Figyelmeztető lövés!

 

Coach vagyok, magam is rendszeresen dolgozom a különféle személyiségtipológiákkal az ügyfeleimnél. Viszont mint minden tipizálás, ez is nagyon sarkos: nem fogsz olyan típust találni, amelyik teljesen Rád van szabva, ami tökéletesen Rólad szól. Éppen ezért mutathatod többféle típus jellemzőit is, amelyek tűnhetnek tökéletesen ellentéteseknek is, Benned mégis szépen megférhetnek. A tipológia tehát csak kiindulási alapnak jó, nem pedig arra, hogy megmondja, pontosan milyen vagy. Ezt tartsd szem előtt, mielőtt a típusokkal elkezded összehasonlítgatni Magad!

 

És még valami a tipológiákról: csak akkor tudod meg, hogy mi lakik Benned, ha őszinte vagy saját Magaddal. Ne olyan szemmel olvasd a típusok leírását, hogy a környezeted vagy éppen Szerinted mi lenne az elvárt ideális jellemző! Hanem azt azonosítsd be, hogy valójában hogyan viselkedsz, mit csinálsz, mit gondolsz.

 

Te milyen vásárlói típus vagy? – Az életvitelszerű vásárló

 

Ha Te az életvitelszerű vásárlók közé tartozol, akkor a Te vásárlói típusod számára a bármilyen ünnepi szezon valóságos manna. Mivel az életed elengedhetetlenül fontos része a vásárlás, ezért gyakran keveredsz emiatt konfliktusba a környezeteddel (szerintük felelőtlen dolog ennyit költeni mindennapi szinten). Vagyis Te vagy a tipikus boltkóros. Az olyan alkalmak, mint péládul advent idején pedig legalább jól megalapozott indokod is van arra, hogy rendületlenül járd az üzleteket.

 

A boltkóros is egy vásárlói típus - és egyáltalán nem biztos, hogy olyan, amilyennek a közhiedelem tartja...

A boltkóros is egy vásárlói típus – és egyáltalán nem biztos, hogy olyan, amilyennek a közhiedelem tartja… Fotó: libri.hu

Hogy valaki napi rendszerességgel vásároljon, annak két oka lehet, amelyek legtöbbször egyszerre vannak jelen:

 

  1. vagy azért jársz minden nap vásárolgatni, mert nincs jobb dolgod. Egyszerűen egy pótcselekvést találsz benne – értelmesebb elfoglaltság híján. Kitöltöd vele az időt. Ráadásul megvan az az előnye is, hogy bizonyos árucikkek, pl. divatáruk, ékszerek, stb. terén szakértővé nőheted ki Magad, ez pedig értelmet ad (vagy legalábbis látszik adni) az idődnek, az életednek. Ez akkor szokott előfordulni, ha egy jó anyagi hátterű, de agresszív pénzügyi személyiség mellett szubmisszív, azaz önalávető módon viselkedsz. Ha gyakran hallod a párodtól, hogy “Ne is foglalkozz vele, drágám, hogy mit csinálok/honnan jön a pénz/mibe fektetek be/stb., Te ne is törd ilyesmiken azt a szép kis buksidat!”, vagy valami ehhez hasonló mondatot, ellenben vásárlásra mindig kapsz pénzt, hogy “ne unatkozz”, akkor Te pótcselekvésként vásárolsz.
  2. vagy azért jársz minden nap vásárolgatni, mert ezt láttad Magad előtt példaként, és ez a természetes Számodra. (Valljuk be őszintén, ez fordul elő ritkábban. De tényleg létezik olyan, hogy valaki öröklött mintaként ezt szokta meg.)

 

Az biztos, hogy az idődet lekötöd a vásárlással, de belül egyfajta hiányérzeted lesz. Nem tudod, hogy mitől, miért, csak azt érzed, hogy ez így nem jó. Az első esetben (pótcselekvés) azért, mert ha már valami értelmes elfoglaltságot keresel, akkor tényleg van Benned spiritusz, és a vásárlás nem fogja kielégíteni ez irányú igényeidet. A másik esetben pedig azért, mert ugyan az a természetes, hogy költöd a pénzt, de valahol mélyen zavar a tudat, hogy nem a sajátodat, így konkrétan nem sok közöd van ahhoz sem, amit megveszel.

 

Ha már érzed, hogy gond van…

 

…akkor is tehetsz néhány dolgot:

 

  • elkezdesz tanulni, tájékozódni – ha ennyi a ráérő időd, akkor elkezdhetsz foglalkozni valami olyannal is, ami érdekel – és arra költöd a pénzt, hogy tanulj, képezd Magad, később pedig hogy a megszerzett tudást alkalmazd. Ez már magabiztosabbá és elégedettebbé tesz (tényleg valami értelmessel töltöd a napjaidat), és ez már adhat egyfajta ugródeszkát is ahhoz, hogy később ebből az érdeklődésből pénzkereset is legyen.
  • a vásárlásból csinálsz üzletet – Magyarországon is szélesedik a vásárlási tanácsadók, illetve a stylistok szolgáltatásait igénybe vevő ügyfelek köre. Ha olyan darabokra specializálódtál eddig a vásárlásaid során, amelyek exkluzív minőséget képviselnek, tájékozott vagy divatról, aktuális trendekről, ízlésről, illetve az előző pontnak megfelelően még fejleszted is a tudásod ezen a téren, akkor csinálhatod a vásárlást hivatásszerűen is: Neked fognak fizetni azért, hogy vásárolsz. (Persze nem Magadnak, de a vásárlás élménye még megmarad.)
  • keresel egy jó coach-ot – aki segít majd Neked abban, hogy átlendülj az elakadásaidon, a megszokásaidon, és a vásárlásba ölt idődet, energiáidat valami olyan csatornába tereld, ami később elégedetté tesz majd Téged is.

 

Milyen vásárlói típus vagy? – Újabb figyelmeztető lövés! 

 

Nem, nem hagytam ki az érzelemcsillapítást az életvitelszerűen vásárló indokai közül! Az ugyanis már egy másik vásárlói típus. Az a jövő heti téma lesz. 🙂

 

Csók & csoki! 

 

🙂 Csilla 🙂 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!