Újra és újra fellángol a vita a neten arról, hogy a liberális nevelés megbukott-e, vagy sem. A többség szerint meg ám, de úgy, mint Rottenbiller. Pénzpedagógus vagyok, így már volt szerencsém néhány család (pénzügyi) nevelési problémáiba belelátnom, és nagyon jól tudom azt is, hogy akármilyen megoldási javaslatot is teszek le a szülők asztalára, annak illeszkednie kell az adott család nevelési stílusához. Így most el tudom Nektek mondani, hogy a liberális nevelés “jót tesz-e” a gyermekeink pénzügyi intelligenciájának fejlesztése során, vagy a liberális nevelés csak egy nagy humbug, és ki vele az ablakon, de most azonnal.
(A cikk eredetileg a CsaládiNet.hu portálon jelent meg, de élve szerzői jogaimmal, ide is kiteszem – néhány kiegészítéssel együtt.)
Mi a kakukkfütty az a liberális nevelés?
Ezzel kell kezdenem, mert éppen a mostanában a neten keringő cikkek alapulnak egy alapvető szakmai tévedésen – és ezt sokszor még a szakterületen is jártas szerzőknél is látom. (Ezt most inkább betudom egy sima lájkvadászatnak, semmint szakmai tudatlanságnak. Bár még akkor sem értem, hogy valaki, aki szakértőnek mondja magát a saját szakterületén, kizárólag népszerűségi okokból eladja a szakértői lelkét egy tál lencséért…)
Kurt Lewin vezetési stílusokról szóló elméletének anno nem kellett sok, hogy alkalmazhatóvá váljon a szülői nevelési stílusokra is. És ez nem véletlen: ha jobban belegondolunk, szülőként az a dolgunk, hogy valamilyen módon vezessük gyermekeinket, hogy valamilyen módon olyan befolyást gyakoroljunk a személyiségükre, amely az általunk kívánt irányba állítja a gondolkodását, viselkedését, magatartását. Lewin elmélete alapján három fontosabb szülői nevelési stílust különböztethetünk meg:
- autorikus (tekintélyelvű)
- lassez faire (ejtsd: “leszi fer” – ráhagyó)
- liberális (alias demokratikus)
Azt hiszem, sok magyarázat nem nagyon kell az első két esetben. A tekintélyelvű szülő elsődleges nevelési eszköze a szabályok állítása és betartatása. Ezzel magában még nincs is feltétlenül baj. A baki ott kezdődik, hogy bár a szeretet is jelen van a szülő-gyerek kapcsolatban, mégis a szabályokon van a hangsúly. A gyerek részéről az ellentmondás, a szabad véleménynyilvánítás, az egyéni döntés joga kizárt (még nagyobb korban is): a szülő ugyanis nem egyszerűen szabályokat állít, amelyeknek a megtartását megköveteli, hanem az a vezérelv, hogy ezek a szabályok és az ő betartásuk vannak mindenekfelett. A gyerek ezért sokszor csak azt érzi, hogy akármit csinál, őt csak betörni akarják, nem értik meg és nem szeretik. A tekintélyelvű szülők sokszor tűnnek ridegnek, elutasítónak a gyermekeikkel szemben – holott ők szentül meg vannak győződve róla, hogy ők éppen most mutatják meg gyermeküknek, mennyire imádják őt.
A ráhagyó szülő az, aki akár kényelemből, akár félreértelmezett szeretetből, de hagyja, hogy a gyerek – ahogyan ő szereti ezt nevezni – “kibontakozzon”: lehet, hogy állít szabályokat, de ezek hamar semmivé foszlanak, ha a gyerek ellenállásába ütköznek. Vagyis, gyakorlatilag nincsenek szabályok. Az, hogy éppen mi miért és hogyan történik, az teljes mértékben a gyerek aktuális hangulatától függ. Márpedig ez nem szabály, hanem szeszély. A szülő kizsigereltnek érzi magát, és joggal: a gyerek hangulati bakugrásait nagyon megterhelő követni. Az ördögi kör pedig azzal zárul, hogy minél fáradtabb a szülő, annál kevésbé lesz energiája arra, hogy a gyereket fegyelmezze, ezért még inkább ráhagyja majd az egészet. De a legördögibb nem ez. Hanem az, hogy ez a felállás a gyereket is kimeríti. Ilyenkor ugyanis a gyerek túl van terhelve. A család életének irányítása ugyanis olyan teher, amivel ő még nem bír el. És ez frusztrálja. Hogyan fejezi ki egy gyerek a frusztrációját? Dühöng és hisztizik. Amit a ráhagyó szülő újból rosszul értelmez, és megint csak ráhagyja. Vagyis szülő és gyerek kölcsönösen kizsigerelik egymást idegileg. Ez az ördögi spirál tehát nemcsak a szülőnél, hanem a gyereknél is működik, ráadásul a két spirál fogaskerék módjára egymásba kapaszkodva hajtja egymást tovább.

fotó: photobucket.com
A liberális nevelésről talán az árulja el a legtöbbet, hogy másnéven demokratikus nevelésnek is nevezik. Ha abból indulsz ki, hogy hogyan néz ki egy demokrácia, akkor egy dolgot mindenképpen le kell szögeznünk a liberális nevelési stílusról rögtön az elején: szabályokon alapul, és ezeket a szabályokat mindkét fél be is tartja. Szülő is, gyerek is. Vagyis, nem fordulhat elő az, ami a tekintélyelvű nevelésnél, hogy a szülő hoz minden szabályt, és azokat csendőr módjára be is tartatja, de ő esetleg a szabályokon felül állónak érzi magát (erre jó példa az autorikus szülők egyik kedvenc mondata: “Nekem szabad, mert én már felnőtt vagyok/az apád vagyok/mert én azt mondtam…” vagy éppen az, hogy “Te még gyerek vagy, hogy jönnél Te ehhez?”). De nem fordulhat elő az sem, ami a ráhagyó szülő számára mindennapos, hogy képtelen érvényesíteni a saját szabályait, mert egy lassez faire szülőnek igazából nincsenek is szabályai – vagyis itt a szülő kezében van a gyeplő. Viszont kicsit sem él vissza vele. A liberális szülő szabályokat állít és képes is betartatni azokat, de nem tekinti örökérvényűnek mindegyiket: a gyerek fejlődését, személyiségének kibontakozását figyelembe veszi, vagyis ilyenformán a gyerekkel közösen is alakíthatnak a szabályokon. A liberális szülő bevonja a gyereket a szabályok betartásába: nemcsak kinyilatkoztatja azokat, hanem meg is magyarázza – mindig a gyerek életkorának megfelelő, számára értelmezhető módon. A gyerek számára is értelmet ad a szabályoknak. Nagy hangsúlyt fektet a közös tevékenységekre, így a személyes példával nevelésre is, ahogyan arra is, hogy a gyerek érezze, hogy szereti. Így a gyereknek nemcsak arra van lehetősége, hogy a társas együttélés szabályait megtanulja, hanem arra is, hogy megtanulja a saját és mások érzelmeit is felismerni és kezelni. Értelem és érzelem egyszerre tartják mederben ezt a szülő-gyerek kapcsolatot.
Na, most akkor melyik is a liberális nevelés?
Talán már ennyiből is látszik, hogy az, amit a neten előszeretettel neveznek liberális nevelésnek, annak valójában SEMMI KÖZE nincs a valódi liberális neveléshez. Ahhoz annál több, hogy manapság a liberális szó közelebb áll a szitokszóhoz, semmint egy korrekt definícióhoz. Azon kívül, hogy kiválóan lehet vele lájkot vadászni, semmi keresnivalója nem volt ezekben a cikkekben.
Ha visszaolvasod a Kurt Lewin-féle nevelési stílusokról adott rövid ismertetésemet, akkor máris be tudod azonosítani, hogy a neten sokak által liberálisnak minősített nevelés valójában nem is liberális, hanem az ún. lassez faire, vagyis ráhagyó nevelési stílus.
És itt jön az a pont, ahol a magukat liberálisnak hívő, valójában ráhagyó szülők eltévedtek, mert valamit nagyon félreértettek…
Ha ugyanezek a szülők végre jól is értelmeznék azt, amiről a gyerekpszichológusok többsége a nevelési szakkönyveikben beszél, akkor tudnák, hogy a gyerek képességeinek kibontakoztatása nem egyenlő azzal, hogy a gyerek minden helyzetben azt csinálhat, ami csak eszébe jut. Ha ezek a szülők vennék a fáradságot, és figyelmesen értelmezve követnék ezeket a nevelési elveket, akkor sokkal kevesebb olyan gyerekkel találkozhatnának a cikkírók, mint akikről elrettentő példaként írnak a cikkeikben. És ha a cikkírók is figyelmesen elolvasnák ezeket a gyereknevelési elveket, akkor eszükbe sem jutna, hogy szakmailag ilyen marhaságokat írjanak le, és ezzel korbácsolják a közfelháborodást.
Mi köze a liberális nevelésnek a pénzügyekhez?
Ha hiszed, ha nem, elég sok.
A pénzügyi intelligencia ugyanis nem velünk született intelligencia, hanem tanult. Ez jó hír, mert azt jelenti, hogy relatíve könnyen fejleszthető. Mégpedig tapasztalati úton. A
pénzügyi intelligenciának ugyanis megvan az a tulajdonság is, hogy cselekvéses intelligencia. Tehát lehet a pénzügyekről, pénzkezelésről sok mindent összeolvasni, megtanulni könyvekből, meghallgatni okos, pénzügyileg intelligens és sikeres emberektől, de a vérünkké csak akkor válik, ha csináljuk – ergo meg kell szereznünk róla a saját tapasztalatainkat.
Ez azzal jár, hogy ha a gyerekeinket pénzügyileg intelligens felnőttként akarjuk majdan kibocsátani a nagybetűs életbe, akkor teret kell hagynunk a kísérletezésnek.
A kísérletezéshez szükség van:
- védett környezetre – mármint érzelmileg védett környezetre, ahol a gyerek a sikertelen próbálkozásai után ösztönzést kap az újrapróbálkozásra, és támogató segítséget ahhoz, hogy tanuljon a rossz kísérletekből.
- keretekre – ezek a szabályok, amelyek a védelmet is biztosítják, de be is lehet gyakorolni azokat ezáltal, hiszen a pénzügyek egy meglehetősen aprólékosan (törvényileg) szabályozott világ.
- szabad térre – ugyanakkor kell egy bizonyos fokú önállóság is, amivel a gyerek megszerezheti a SAJÁT tapasztalatait, hogy lássa, minek mi a következménye.
Ha ezt mind figyelembe veszed, és összeveted a nevelési stílusokról leírtakat, akkor nem nehéz belátni, hogy mindezt a legkönnyebben a liberális nevelési stílusú szülők képesek biztosítani a gyermekeiknek. A tekintélyelvű szülők többnyire abba a hibába esnek, hogy nem képesek a tapasztalatszerzéshez szükséges szabadságot és/vagy az érzelmileg védett környezetet biztosítani a gyereknek. Helyette vannak szigorú szabályok, amelyek maximum a rövid pórázt engedik meg, és mindezt a védett környezet nevében – csak éppen érzelmileg nem vonódnak be a
pénzügyi nevelésbe a szülők. A lassez faire stílusú szülők ugyanúgy képtelenek az érzelmi hátország megteremtésére, csak más okból – ők ugyanis kereteket nem adnak a szabad tér mellé, ami túlfeszíti a szülő-gyerek viszonyt, illetve a
tudatos pénzügyi nevelésre tett kísérletek lehetséges eredményeit is.
Nem, nem állítom, hogy a liberális nevelési stílus hiba nélküli. De azt igen, hogy jelenleg a tudomány sem tud jobbat.
Csók & csoki!
🙂 Csilla 🙂
Ezt hadd tegyem ki ide, mert nagyon büszke vagyok rá!
Olvasói vélemény a FB-on erre a cikkre:
“2 lájkot adtam rá, csak az egyik nem látszik 😉 ”
Molnár Ferenc Webkukkoló
Örülök, ha tetszett, oszd meg bátran! 🙂
Egyébként a ráhagyó nevelés eredménye nem biztos, hogy egy csaló felnőtt lesz, ez még ezer más dologtól is függ. Lehet, hogy tényleg pancser lesz, csaló nélkül. Vagy éppen egy agresszor. (A pénzügyi személyiségek az egyik kedvenc területem coachként. 🙂 )
Az viszont biztos, hogy egészséges pénzügyi személysiég ritkán lesz az ilyen gyerekekből felnőtt korukra. Nem lehetetlen, de ahhoz valószínűleg a gyerek találkozik egy olyan tekintélyszeméllyel még kamaszkorában, aki sokkal nagyobb hatással tud lenni a gyerekre, mint a tulajdon szülei, vagy olyan megrázó érzelmi hatás éri a pénzzel kapcsolatban, ami miatt kialakul benne egy ellendriver. (Tudod, ez az a motiváció, amit a legtöbben úgy fogalmaznak meg, hogy “Nem tudom, hogyan csinálom, de úgy biztosan nem, ahogyan anyámék/a tanárom, stb.”)
Imádom ezt a cikket, mi több utólagos engedelmeddel meg is osztom. A kedvenc részem: “A lassez faire stílusú szülők ugyanúgy képtelenek az érzelmi hátország megteremtésére, csak más okból – ők ugyanis kereteket nem adnak a szabad tér mellé, ami túlfeszíti a szülő-gyerek viszonyt, illetve a tudatos pénzügyi nevelésre tett kísérletek lehetséges eredményeit is”. Ergo hogyan nevelj (pancser) csalót gyermekedből, hátha majd neki bejön az, ami neked sem sikerült! 😀